Författaren Bengt Ohlson har gjort det igen. Skrivit en sådan där text som alla borde läsa och fundera över. Ni kan läsa den här: Bengt Ohlson soldat i hemvärnet.

När jag hade läst den kom jag att tänka på den bildserie jag gjorde för några år sedan när jag utforskade allvaret i schlagertexter. Jag skalade bort allt glitter, allt lull-lull, allt det påmålade. Jag behöll bara texter och grundmusik i huvudet när jag lät de hemska bilderna komma fram ur några lösryckta textrader i välkända mello-låtar.

Jag upptäckte att textraderna kan rymma ett förfärligt avgrundsdjupt allvar. Jag upptäckte också att vi kanske alldeles för länge levt i tron att vi kan linda in de allvarsamma orden i glitter och meningslösa omröstningar och glömma “världen utanför” för att använda ytterligare en lösryckt text ur en schlager.

Den här bildserien skaver. Vi kan inte bläddra förbi den och säga att den tillhör förgången tid. De här bilderna pågår varje dag i olika delar av världen fortfarande. Det spelar ingen roll hur mycket vi försöker tänka bort obehagliga bilder. Allt detta pågår och kommer att pågå så länge vi människor vägrar använda hjärta och hjärna på betydligt bättre sätt än att förgöra varandra.

Men i teckningars värld kan allt ordna sig på slutet. Låt oss hoppas att konsten ligger före sin tid och siar rätt om verklighetens lyckliga slut. Håll gärna ut till sista bilden i serien.

Vi kan i det lilla själva försöka bidra till att självuppfylla profetian om att allt ska ordna sig för alla människor på vårt klot genom att arbeta bort våra egna fördomar, olikabehandlingar och osämjor. Ingen lätt uppgift, men där måste vi nog ändå börja🙂

Det var allt från allvarshörnan!

Anna

IMG_0817-0.JPG

IMG_0818-0.JPG

IMG_0819-0.JPG

IMG_0820-0.JPG

IMG_0822.JPG

IMG_0824.JPG

IMG_0823.JPG

IMG_0821.JPG

IMG_0825.JPG

IMG_0826.JPG