IMG_2107.JPG

Igår hade jag förmånen att försätta mig i en nära-teatern-upplevelse, som kommer att innebära ett livslångt beroende, helt omöjligt att bota. Jag vill inte ens försöka det heller😉

Har ni någon eller några gånger upplevt 123Schtunk i någon av deras föreställningar vet ni precis vad jag talar om.

För er andra, som ännu inte kommit iväg till en kväll med Schtunkarna kan jag bara å det bestämdaste varmt rekommendera Raskens, som var den historia Trosa fick uppleva igår.

Vi talar inte 3D-teater utan minst en 4dimensionell upplevelse av teaterrummet.

Tid och rum, aktörer och publik skiftar ständigt plats, liksom manusbundna repliker och improvisationer. Glädje, skratt, allvar och sorg får alla lika respektfull plats.

Nutid med dåtid svävar i en sex sinnens rymd, i en mix, som bara skådespelare med magisk begåvning kan jonglera med så otvingat som t ex Schtunkarna gör. De öppnar alla gränser och prövar infall och publik under dramats gång. En kväll med extra allt och ändå vill hela publiken ha mer! Tala om beroendebeteende hos publiken :)))

I mitt förra inlägg skrev jag om att vi alla kan agera världsförbättrande på olika vis. 123Schtunk kommer att göra världen bättre och indirekt uppmuntra andra att också göra det.

De matar oss med samtidens stora frågor utan att vi kanske märker det i våra skrattanfall. Vi har aldrig tråkigt under de där timmarna, men dagen efter har vi inte bara en fantastiskt teaterupplevelse med oss, vi kan dessutom fundera över mängder av aspekter som själva pjäsen och skådespelarna berättar. Mobergs ande måtte sväva nöjt över Schtunkarnas sätt att så respektfullt, men på sitt alldeles egna vis, hylla upphovsmannen till grundpjäsens historia.

Jag fann att en av mina tavlor påminner om teaterclownens utseende.
Pastellen Grönt ljus, julpris med vit ram, 100kr. Den får avsluta detta inlägg.

Anna

IMG_0922.JPG