Nog för att jag hoppade över julklappsracet och helt enkelt avstod från att köpa julklappar, men den duktigheten höll jag alltså bara fram till idag.

Lite likt den gamla visan som börjar “vad tar ni för valpen där i fönstret?” fastnade jag för en bedårande 1.40 m hög plyschgiraff i skyltfönstret på Albins i Trosa.

– ungarna älskar den när de kommer in och ser den i affären berättar de på Albins.
– jag ska ha den till mig själv, säger jag helt ärligt och förklarar att jag helt enkelt inte vuxit upp, trots att jag antagligen ser ut som allt annat än ett barn😉

Så en av Albins giraffer fick följa med mig hem idag.

Helt onödigt köp har jag dock inte gjort. Giraffen kommer nämligen att spela en mycket viktig inspirationsroll till 2015 års teckningar och måleri.

För mig symboliserar giraffen klokskap. De har ett ovanifrånperspektiv, lyfter huvudet och blickar ut över stora vidder och rör sig i maklig takt. De kan säkert springa också. Men jag vill lära mig av girafferna. Att inte gräva ner sig utan hålla blicken stadig utöver det stora perspektivet. Inte ha bråttom utan tänka efter före. Att se mer än bara sin egen lilla plätt på jorden och massor av andra aspekter, som jag kanske kommer att applicera på giraffen. Vi får se var associationsbanorna tar mig.

Today I made my first completely unnecessary purchases this year in a toy shop called Albins. I could not resist a big giraffe plush which is almost as tall as I am. I am an adult, but sometimes I become like a child again. But completely unnecessary will not purchase be. My new friend the giraffe will inspire me to new drawings and paintings. Here comes the very first.

Anna

2015/01/img_2189.jpg