Om ni har problem att finna motiv att måla kan ni med fördel snegla på andra konstnärers motiv och likt ett småsyskon ta efter och härma så mycket ni orkar.

Dels kommer ni igång med målningen och dels får ni en utmaning och uppgift att anta. Om ni kommer så långt kommer ni också att upptäcka kraften i originalmålningen och finna en inspiration i just den upptäckten.

Jag har vid ett flertal tillfällen använt mig av mästarförlagor till att göra egna tavlor och teckningar. Varje gång känner jag den häpnadsväckande kraften från mästarens/mästarinnans målning. Kan låta underligt, men prova själva får ni se. Att gå in i andras målningar genom att plocka upp deras form och komposition ger en äventyrsresa i det inre landskapet vi alla har i vårt tankeuniversum.

Sedan behöver slutresultatet inte alls likna originalet utan ni gör den tavla ni själv vill göra.

Passa på nu i sommar att göra det ni vill göra – inte vad andra vill att ni ska göra!

Här kommer några exempel på motiv, som jag i grunden lånat av klassiska tavlor.

Vikingatåg av Carl Larsson kom i min Trosatappning att se ut så här. En kanot vid Snö(skarv)holmen med Tureholms slott i bakgrunden.

20140708-063617-23777911.jpg

Den döende dandyn av Nils Dardel fick i min Trosa-aktivism-teckning detta utförande.

20140708-063725-23845380.jpg

Carolina Falkholts väggmålning i Nyköping gjorde jag en egen tolkning av som en hyllning till modet att stå upp för den fria konsten.

20140708-063845-23925150.jpg

Ni kan också, bara ni vågar och törs börja. Den tröskeln brukar många uppleva som väldigt hög, men klättrar ni över den kommer ni också att upptäcka allt det gröna gräset på den sidan!

Måla på, ni kan aldrig göra fel, eftersom konsten är fri!

Anna