For English version, look in the comments in the origianl post. Happy reading🙂

Du finns - en decembersaga i kalenderform

Jag sitter hos Albertina och försöker hitta svar på mina frågor. Många funderingar gäller brandstationen. Vad hände brandmästaren, Mattias pappa? Varför kom ingen ny brandmästare efter honom? Varför har Mattias flyttat in i brandstationen? Helena? Var kommer hon ifrån, hur känner hon Mattias? Varför ska alla barnen ha en ficklampa och en nalle? Varför körde Roffe bort Helena från torghandeln? Varför fick jag inte behålla min ficklampa? Vem bor i tornet på brandstationen?

Jag bestämmer mig för att repa mod. Albertina sägar att man förr sade så. Repa mod. Det betyder att jag ska försöka leta reda på det mod jag har inom mig. Sedan kan jag använda det till något bra. Jag behöver mod för att fråga alla mina frågor.

Jag försöker fråga Albertina om Melker, han som gav mig den där lappen till Albertina. Hon suckar så där som gamla människor gör.
– Kära barn, var har du…

View original post 692 more words