To read English version, go to original post and comments. Happy reading/Anna

Du finns - en decembersaga i kalenderform

Jag springer direkt till brandstationen efter skolan idag. Det bestämmer jag redan när jag vaknar.

När mamma sedan frågar om jag kommer hem direkt från skolan, svarar jag nej.
– Jag måste göra en grej först, säger jag.

Jag låtsas att jag har julklappshemligheter för att få mamma att sluta fråga om vad jag tänker göra efter skolan.

Jag vågar inte prata med mamma. Jag kanske avslöjar allt mystiskt, som jag vet om brandstationen till exempel. Därför rusar jag i väg till skolan. Jag har glömt bort allt det vanliga med julen i år. Albertina, Helena och Mattias har fått mig att tänka på annat.

I klassrummet står vår vanliga fröken idag. Jag funderar på var Helena tagit vägen. Jag kanske får veta det på brandstationen efter skolan, tänker jag.

Idag ska vi måla släktträd säger fröken. Ingen i klassen vet vad hon pratar om. Fröken förklarar att vi ska…

View original post 764 more words

