Read the English version in the comments in the original post. Happy reading/Anna

Du finns - en decembersaga i kalenderform

Jag vaknar i fullständigt mörker. Inte en enda lampa i huset fungerar. Strömavbrott igen, tänker jag. Eller Roffe, som skruvat ur ännu fler lampor.

Jag har tröttnat på mörkret. Jag snubblar i ilskan fram till ytterdörren. Jag tänker gå till Albertina, se om hon har något ljus och lite frukost till mig. Sedan ska jag till skolan.

Godmorgon, säger Albertina till mig. Hon undrar varför jag kommer så tidigt till henne. Jag förklarar mörkret hemma. Det går inte att hitta någonting. Inte ens frukost. Albertina lovar att ordna frukost åt mig. Inte ska du gå hungrig, säger hon.

Jag får varm choklad och nybakat bröd. Hon frågar om mössan. Jag funderar på om jag vågar berätta att jag inte har den kvar. Men innan det kan göra henne arg hinner jag berätta att jag givit den till Lucia, som sitter inlåst och kan behöva den bättre.

Albertina tycker att jag…

View original post 549 more words

