Nature miracles

Snok – snake

Over at John’s blog Fotobloggarna – Photobloggers you can read more about snakes.

Thanks to his posts about snakes I no longer fear our grass snakes. I find them interesting, but I still keep distance from them when I see them.

På Johns blogg Fotobloggarna – Photobloggers kan du läsa massor av intressant information om snokar.

Hans berättelser om snokar har fått mig att inte rygga tillbaka varje gång jag ser en snok. Nu finner jag dem fascinerande i stället. Men jag håller ändå ett visst avstånd till dem, men har inget emot att de kryper omkring i naturen.

The other day I found this snake.

Härom dagen fann jag denna snok. Alla ormar i Sverige är fridlysta. Det bryr sig inte våra myndigheter, som har ansvaret att skydda deras livsrum, om tråkigt nog.

John if you see this, please tell us something about this snake in the comments field.

John om du ser detta inlägg får du gärna berätta något om snokarna i kommentarsfältet.

The rest of you are of course welcome to leave comments too 🙂

Ni andra är naturligtvis också välkomna med era kommentarer 🙂

Anna

17 thoughts on “Snok – snake”

  1. Vilken lycka du fått med att fota den snoken!😊 Den har precis ätit och letar nu efter en varm plats där den snabbt kan smälta maten.😊 Det är en stor hona som antagligen ätit en stor fisk eller padda om man ser efter magens storlek. En stor boa kan smälta 40 kilo på en vecka. Det måste de, annars är de utsatta och relativt försvarslösa.

    Liked by 3 people

    1. Tack, så intressant. Den låg en bra bit från stranden, så kanske har den hittat en av paddorna som brukar hålla till i det området snoken låg. Den ringlade inte i väg omedelbart som de brukar göra. Hon var så snäll som låg kvar så att vi hann ta bilder. Just nu finns det gott om varma platser där, så förhoppningsvis hittade hos ett bra ställe.

      Liked by 1 person

      1. Om du gör lugna rörelser så blir hon inte rädd. Jag har klappat ett gäng med tio snokar med mina händer! Vi människor luktar inte rovdjur, men eftersom de har så många fiender reagerar de på alla snabba rörelser.

        Liked by 1 person

        1. Tack. Det var ett bra tips. Lugna rörelser gäller ju nästan alltid ute i naturen om man vill få chans till bra bilder på djur i närheten.

          Liked by 1 person

    1. Tack! Vi hade tur som såg den. Den låg så stilla också. Annars brukar de ringla iväg med en väldig fart så fort vi kommer i närheten.

      Liked by 2 people

    1. Jag kan förstå det. Jag tyckte ormar var läskiga förut också. Men ju mer jag lärt mig desto mindre blir min rädsla för dem. Nu finner jag dem fascinerande. Man jag håller fortfarande ett visst avstånd till dem när jag ser dem.

      Liked by 2 people

What do you say? / Vad säger du om detta?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.