Jag har precis klivit rakt in i ett oändligt landskap, som anropar människans ursprung. Skogar, vatten, klippor, stenar, snö, is, djur och även några människoboningar. 

Att öppna Lars Lerins bok Naturlära innebär en vidöppen port till den natur vi aldrig någonsin klarar oss utan även om vi ibland får för oss det.

Att vandra in i hans landskap, som han bygger upp i sina målningar, innebär ett tydligt uppvaknande. “Naturen behöver inte oss, men vi behöver naturen”- Se Nature is speaking (Julia Roberts lånar sin röst till Mother Nature)

Att få ta del av Lars Lerins texter och målningar tar mig ut på äventyr i tankeuniversum, som jag ogärna vänder hemåt ifrån. Varje blad i Naturlära : limes norrlandicus har en mening och ett syfte, precis som varje del i naturen har mening och syfte. Allt hänger ihop, både naturen och varje målning, som boken bär på.
Den här boken kommer jag att bära med mig på alla sätt och vis även efter det att jag läst sista sidan. Som påminnelse att människan måste sluta kränka naturen, som inspiration till eget måleri och som återkommande läsning av tankevandringar.
Ni finner boken här, om ni inte rusar till närmaste fysiska bokhandel eller lånar den på ert bibliotek.
Anna
Lars Lerin, Naturlära, böcker, Augustpriset,målningar,art,akvareller,natur,blogg,tankar,landskap,konst